Поради психолога

ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ

ДЛЯ БАТЬКІВ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

________________________________________________________

04.05.2020 – 08.05.2020
ПОРАДИ  СТАРШОКЛАСНИКАМ
                                             Як обрати професію?

      Для багатьох старшокласників, в житті настає важливий момент — вибір професії. Щоб прийняти правильне рішення, необхідно враховувати ряд факторів: власні побажання, інтереси, психологічні особливості та можливості, здібності, стан здоров’я; потреби ринку праці.  Існує формула вибору професії, яка в загальному вигляді показує як прийняти оптимальне рішення.  
    
Щоб дійти до зваженого рішення цієї формули слід зробити наступні кроки: 
Хочу:   бажання, цікавість, прагнення;
Можу: здібності, таланти, стан здоров'я;  
Треба: стан ринку праці, соціально-економічні проблеми в регіоні;  
   Зона оптимального вибору (ЗОВ). Щоб дійти до зваженого рішення цієї формули слід зробити наступні кроки:
     1. Cкладіть список професій, які Вам подобаються, цікаві, за якими Ви хотіли б працювати; оберіть з них, ті, які максимально збігаються з власними бажаннями та можливостями (можливо їх буде декілька).   
  1. Запишіть якості, якими ви володієте для обраної професії.
3. Запишіть чого ви зможете досягнути в обраній професії. ·                    
4. Пройдіть профорієнтаційне тестування, для визначення професійної направленості та здібностей. ·        
     5. Порадьтесь з батьками, щодо обраних професій, але пам’ятайте — вибір за вами.
     6. Проаналізуйте ситуацію на ринку праці.
Потрібно врахувати також помилки, яких припускаються при виборі професії:                   
- захоплення тільки зовнішньою стороною професії. За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. Тому серйозний підхід до вибору професії припускає вивчення її з усіх сторін. ·        - перенесення ставлення до людини, представника тієї або іншої професії, власне на професію. При виборі професії слід звернути увагу на особливості певного виду діяльності, а не обирати професію тільки тому, що тобі подобається людина, яка займається тим видом діяльності. Приємна в спілкуванні людина, яка може із захопленням розповісти про свою роботу,- це чудово. Але це не означає, що ви отримаете від подібної роботи таке ж задоволення. ·                    
- вибір професії «за компанію» (під впливом товаришів). Буде добре, якщо ваші інтереси збігаються з інтересами вашого товариша. Тоді й вибір виявиться правильним. В іншому разі, робота не приноситиме ані радості, ані задоволення і вас чекає розчарування. І обов’язково настане момент, коли ви вимушені змінити попередній вибір. Врахуйте особливості свого характеру, здібності, навички, а не просто слідуйте за своїм товаришем.        
-
існуючі думки про престижність професії. Ви з дитинства, напевно, пам’ятаєте слова: «Всі професії важливі, всі професії потрібні». В суспільстві існують професії, які є важливими, але непрестижними. Проте, на жаль, не завжди оволодіння модною професією означає, що вона буде приносити задоволення, відповідатиме вашим здібностям та інтересам. Ви просто змарнуєте час. Застарілі уявлення про характер праці у сфері виробництва. За сучасних умов виробництва практично всі професії тією або іншою мірою пов’язані з використанням комп’ютера, організаційної техніки, впровадження інноваційних технологій. Тому, за колишньою назвою професії ховається цілком новий її вигляд. Це інший характер, інші умови праці, інші вимоги до знань, здібностей людини. ·             
- н
евміння або небажання розбиратися у своїх особистісних якостях (схильностях, здібностях). Не бійтеся й не лінуйтеся розібратися у своїх здібностях, схильностях. У разі необхідності зверніться за консультацією до психолога, спробуйте свої сили в різних напрямках діяльності. Можна оцінити свої здібності, пройшовши психологічні тести на профпридатність. Це може зміцнити вашу думку щодо обраної професії або, навпаки. Існують професії, до яких висуваються певні медичні вимоги. Медичні протипоказання можна з’ясувати у медичних працівників. 

21.04.2020 – 24.04.2020

ВІЗЬМІТЬ ПІД КОНТРОЛЬ СВОЮ ТРИВОГУ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ.
Мати переживання у складний період — нормально. Однак, якщо тривожні думки займають багато часу, спробуйте сконцентруватися на чомусь, що вам подобається.
🎮Дивіться фільми чи серіали, розв’язуйте кросворди або, врешті, підкоріть судоку.

🙋🏻‍♂️Спілкуйтеся із близькими та друзями онлайн. Ви можете використовувати Skype, Zoom, Facetime або відеозв’язок у Messenger для зручного спілкування. Головне — не дозволяти коронавірусу повністю охопити ваші думки.
🕗Також спробуйте відкласти занепокоєння. Виділіть 10-20 хвилин на день для переживань. Якщо тривожні думки з’являться в інший час, нагадайте собі: “Зараз не час хвилюватися, я маю інші справи, подумаю про це згодом”.


Якщо практикувати це часто, то відкладання переживань стане автоматичною звичкою. Не плануйте час для переживань на пізній вечір. Якщо тривога з’являється, не дратуйтеся, нагадайте собі, що у вас є для неї час та перемкніться на щось інше.

___________________________________________________________

13.04.2020 – 17.04.2020


Рекомендації батькам дітей з ООП під час карантину

10 рекомендацій для батьків
🖤 Зробіть період їх життя безпечним
Створіть режим дня, який має схожі елементи попереднього режиму. Режим дня можна намалювати разом із дитиною, зліпити, приклеїти певні предмети на плакат, розкласти предмети-символи у коробочки. Плакат із режимом дня має залишатися в кімнаті дитини та постійно бути в роботі, зранку. Батьки таким чином зможуть розкласти раціональні елементи та структурувати їх певними малюнками чи предметами.
🖤 В одному дні мають бути постійні види діяльності
Різноманітні види діяльності мають зацікавити дитину та переключити зі страху на спокій. Але мають бути і постійні види діяльності, які будуть повторюватися в конкретний час щоденно. Ними можуть стати прийоми їжі, заняття з мамою чи конкретні ігри. Це надасть спокій та впевненість в тому, що буде завтра.
🖤 Ігри з усією родиною як щоденний ритуал
Ігри дають безпеку на підсвідомому рівні, бо вся родина збирається разом, вся родина є силою. Можуть бути рухливі ігри, настільні, логічні чи тілесні. Головне, щоб ритуал зберігся в конкретний час і частину доби, наприклад ввечері. Так дитина також розуміє, що всі у безпеці.
🖤 Емоційні вибухи мають переростати в емоційну тишу
Якщо дитина не справляється зі страхом чи панікою, необхідно її заспокоїти. Бути поруч, обіймати, витирати сльози, поїти водою чи чаєм, зігрівати ковдрою, спокійним голосом розповідати про емоції і про те, що це нормально їх відчувати (таке промовляння допомагає і батькам залишатися спокійним і реагувати з «холодною головою»), натискати на тіло дитини, визначаючи її кордони, мугикати звуки ммм, ннн для заспокоєння, тримати за руку, співати на вушко улюблену пісеньку. В цей момент батьки є тою свідомою частиною для дитини, якої у неї немає.
🖤 Розповідайте про коронавірус.
Такі бесіди мають бути кожного дня для всіх дітей, які є в родині. Навіть, якщо ви думаєте, що дитина не розуміє, все одно розповідайте про цей вірус і про те, що зараз всі вдома. Вчителі, куратори, реабілітологи, тренери — всі важливі для дитини люди зараз не працюють, а сидять вдома. Відповідайте на різні питання, навіть безглузді питання є маркером того, що дитина хвилюється. Коронавірус можна малювати, ліпити, вирізати з картону, журналів для того, щоб дати уявлення дитині та матеріалізувати його. Складайте казки чи історії про нього. Важливо, щоб у цих історіях були правила, як поводитися під час нього: мити руки, дезінфікувати їх, надягати маску тощо.
🖤 Тренуйте правила безпеки при коронавірусі
Вчіть дітей правильно мити руки та дезінфікувати їх. Якщо дитина не може одягнути медичну маску, навчіть її. Починайте з маленьких кроків: спочатку дитина пограється маскою, далі можна її перенести з місця на місце, одягти на голову чи руки, намотувати шарф на обличчя, граючись, показати як дорослий носить маску. Цей навик не сформується за один день, особливо у гіперчутливих дітей. Але необхідно спробувати.
🖤 Займайтеся вдома
Дитина, яка навчалася до карантину, тяжко переносить відміну занять, бо це були систематичні сталі острівки, які вона мала. Зробіть такі острівки вдома. Постійно закріплюйте їх, внесіть у режим дня більшість занять, які були до карантину.
🖤 Свіже повітря на балконі чи біля вікна
Заплануйте в режимі дня вихід на балкон. Нехай це буде той самий ритуал одягання та перевзування і похід на балкон, якщо немає змоги та можливості вийти на вулицю. Свіже повітря та сонечко необхідні для дитини. Якщо немає балкону, то відчиняйте вікно і нехай в квартирі стане прохолодно, тепло вдягніться.
🖤 Зустрічайтеся з учителями в онлайні
Дорослі люди для дитини з комплексними порушеннями, з якими вона почувала себе в безпеці та спокої, є важливими для неї. Чути їх голос та бачити важливо для дитини. Влаштуйте онлайн-зустрічі по Skype, ZOOM чи зателефонуйте їм.
🖤 Не сваріть себе за бруд в квартирі чи небажання вчитися, читати книжки
Дорослі мають великий градус тривоги та страху. А страх штовхає нас виживати в будь-якій ситуації і задовольняти фізіологічні потреби свої та дітей. Це є енерговитратним для будь-якої людини. Тому навчання, читання книжок, слухання вебінарів часом на останньому місці. Головне — фізіологічні потреби та здоров’я.
🖤 Турбуйтеся про себе
Не забувайте. Спочатку маску на себе, а потім на дитину. Пам’ятайте, що діти добре відчувають емоції батьків, хоч інколи й не можуть сказати, але можуть показати власною поведінкою.

________________________________________________________кара30.03.2020 – 03.04.2020

БАНОЧКА ЩАСТЯ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО МИСЛЕННЯ У ДІТЕЙ
 Оптимістичний настрій допомагає дітям рости більш здоровими і стати творчими, позитивними і незалежними в майбутньому. У всіх нас бувають важкі часи, які можуть тривати дні, тижні або навіть місяці.
Пережити такі періоди людям допомагає позитивне мислення, ефекти якого науково підтверджені. Психологи, використовуючи дані досліджень, встановили, що налаштування на успіх в конкретній справі може сприяти підвищенню імунітету до деяких інфекційних захворювань.
У випадку з дітьми відбувається те ж саме.
Як формувати позитивне мислення у дітей?
Пропонуємо Вашій увазі чудову методику, розроблену іспанськими психологами.
Що треба зробити
Для початку вибираєте велику і красиву скляну банку. Вона і буде банкою щастя. Ви можете підписати її за допомогою маркера або приклеїти на неї красиву картинку.
Банку треба розмістити на видному місці в будинку.
Щодня батьки і діти повинні описати те, що найкраще трапилося з кожним з них протягом дня. Це можуть бути зовсім прості речі, наприклад, добре слово, посмішка або речі значно більші – іспит, який зданий краще, ніж очікувалося.
При написанні записки інформація, що міститься в ній, відкладається в мозку, навіть якщо ми цього і не усвідомлюємо.
Записку складають і відправляють в банку.
Приблизно через 6 місяців або коли банка буде заповнена, записки виймаються і читаються вголос.
Що дає застосування такої методики
·         Дитина навчиться думати про хороші речі, які трапляються з нею протягом дня.
·         Вона буде цінувати навіть незначні позитивні речі, які можуть бути непоміченими іншими людьми.
·         Дитина зможе відрізняти невеликі проблеми від дійсно істотних.
·         Дитина навчиться бути вдячною.
·         Все це поліпшить спілкування і атмосферу в цілому в сім’ї.


________________________________________________________
 23.03.2020 – 27.03.2020


Корисні техніки, 
які допоможуть розвинути увагу учнів
·         Помічали, що деякі учні ніяк не можуть зосередитися навіть під час вивчення найцікавішого матеріалу? Вони ігнорують інформацію, намагаються потай робити щось «своє», чим заважають іншим дітям. Не поспішайте ображатися, а тим більше критикувати їх! Можливо, в учнів проблеми з увагою? У такому випадку діти не можуть якісно та усвідомлено сприймати навчальний матеріал.
·         Варто пам’ятати, що увагу не лише можна, але й потрібно розвивати! Регулярні тренування дозволять підвищити ефективність засвоєння навчального матеріалу, і навіть більше – допоможуть зробити уважність і зосередженість невід’ємними рисами ваших учнів.  
Пропонуємо вам добірку цікавих та ефективних технік для вдосконалення уваги

·         Для початкової школи

·         Гра «Натюрморт»
·         Заздалегідь підготуйте яскраві зображення зі значною кількістю елементів, наприклад, натюрморт. По черзі демонструйте їх дітям упродовж 30 секунд. Завдання – запам’ятати, які саме предмети зображені на картинках. Через 30 секунд сховайте зображення та попросіть учнів назвати всі предмети, які їм вдалося запам’ятати. Для ускладнення завдання можна запропонувати учням давати короткий опис зображених предметів (наприклад, груша – жовта).

Гра «Не все на місці»
Підготуйте кілька яскравих картинок. На них мають бути зображені предмети, які, на перший погляд, важко помітити. Попросіть учнів детально розглянути зображення, звертаючи увагу на кожну деталь. Запитайте дітей про кількість побачених предметів, їхнє розташування тощо.
Усім дітям подобаються розмальовки, адже коли чорно-білий малюнок набуває барв – це надзвичайно цікаво. А ще – таке заняття дозволяє розвивати увагу. Роздайте учням роздруківки з картинками для розмальовування та запропонуйте розфарбувати для початку лише найдрібніші деталі.


·         Вправа «Крапка-лінія»
·         Кожен учень отримує аркуш паперу із завданням. На ньому є предмети чи істоти, а також приховане зображення, яке можна побачити, лише правильно з’єднавши пронумеровані крапки. Запропонуйте дітям з’єднати лініями крапки по порядку. Виконуючи таку вправу, учні розвивають не лише увагу, але і зорову пам’ять, самостійно формують малюнок, який можна буде використати як розмальовку.

·         Гра «Чи є зміни?»
·         Розкладіть на парті до 15 різних дрібних предметів (блокнот, різнокольорові олівці, фломастери тощо). Упродовж 30 секунд учень має уважно роздивитися їх та запам’ятати розташування. Після цього дитина має відвернутися, а ви – перекласти 3-4 предмети на інші місця. І знову в учня є 30 секунд на їх огляд. Коли час сплине, закрийте предмети і запропонуйте дитині назвати ті, які лежать на іншому місці. За кожну правильну відповідь можна отримати 1 бал. Перемагає учень, який назвав усі предмети, що було переміщено.

·         Для середньої школи

·         Вправа «Одне ціле»
·         Покажіть учням зображення предметів, які розділені на дві частини. Вони складені неправильно. Діти мають знайти пару для кожної частинки зображення. Заздалегідь підготуйте великі та якісні зображення, щоб діти змогли розгледіти кожну деталь!




Для старшої школи
Зі старшокласниками, яким знадобиться неабияка увага на ЗНО, варто виконувати складніші вправи.
·         Вправа диктора Левітана
·         Всесвітньо відомий диктор Юрій Левітан тренував увагу та концентрацію, читаючи перевернутий текст. Запропонуйте дітям також потренуватися у такий спосіб. Для початку можна буде готувати короткі тексти з великим розміром шрифту.
·         Учні мають читати текст в одному темпі, спокійним голосом, уникаючи помилок та виправлень. Для ускладнення завдання та вдосконалення уваги учнів пропонуйте більші за обсягом тексти, просіть інших учнів трошки заважати «диктору».
·         Вправа «Кольори-слова»
·         Червоний. Зелений. Синій. ЖовтийФіолетовий. Помаранчевий. Коричневий. Синій. Червоний. Чорний. Зелений. Блакитний. Жовтий. Коричневий. Чорний. Зелений. Синій. Фіолетовий. Блакитний. Жовтий. Чорний. Червоний. Помаранчевий. Коричневий.
·         Завдання для учнів: якнайшвидше називати кольори, але не читати текст.
·         Вправа «Штурм»
·         Це тренування чудово підійде для розвитку уваги і пам’яті. Його активно використовують журналісти, телеведучі та актори, які вчаться швидкочитанню.
·         Для вправи підготуйте картки із цифровими позначеннями та зображеннями (на одній картці – один символ).
·         Демонструйте кожні 3-5 секунд по 2 будь-які картки 3 рази поспіль. Потім запропонуйте просту математичну дію (наприклад, 236+43). І знову покажіть дві картки. Після цього учень називає чи записує побачені символи у тій послідовності, як їх було продемонстровано.
·         Для ускладнення завдання можна збільшувати кількість карток або робити символи різнокольоровими. Виконувати вправу можна як індивідуально, так і колективно.
Використовуйте ці техніки розвитку уваги у дітей. Не бійтеся експериментувати, шукайте такі вправи, які найкраще підійдуть саме вашим дітям!
________________________________________________________
16.03.2020 – 20.03.2020
Шановні батьки! Пропонуємо вам декілька порад щодо організації навчання та відпочинку дітей:
✅Ранок нехай починається як зазвичай у робочі дні. Організуйте сніданок, вранішні гігієнічні процедури, ранкову гімнастику. Це дисциплінує дитину і вас.
✅ Плануйте день разом із дітьми. Розподіляйте час таким чином, щоб робота (читання, виконання завдань і вправ) та відпочинок були в співвідношенні 40 хв. занять /20хв. відпочинку. Обов'язково слідкуйте, щоб діти не залишалися надовго без активного відпочинку.
✅Учіть дітей плануванню: на аркуші паперу записуйте обов'язкові справи, які треба виконати, а також розробіть спеціальну систему заохочення. Нехай діти пишаються своїми виконаними справами.
✅Хваліть дітей за виконану роботу. Діти завжди націлені на конкретний результат.
✅ Провітрюйте кімнату, створіть умови для активного руху: нехай діти рухаються під музику, танцюють, роблять гімнастичні вправи, дихальну гімнастику.
✅ Дозволяйте у визначений час спілкування он-лайн. Лист або дзвінок другу та вчителю стане в нагоді. Приємне спілкування й корисна порада допоможуть вирішити будь-яке завдання.
✅ Пам'ятайте, що вчителі завжди готові поспілкуватися з вами та вашими дітьми в різний спосіб.
✅Звертайте увагу на домашні завдання як навчальний інструмент до самостійності, а не покарання.

Чим зайняти дитину під час карантину – поради психолога

Варіантів провести корисно та цікаво дозвілля .

Психологи пропонують 5 ідей для проведення корисного дозвілля з дітьми:
• Настільні ігри неодмінно мають захопити вашу дитину. Їх варто обирати за віком. Для учнів початкової школи буде цікаво пограти у «ходилки-бродилки з кубиком», для підлітків та старшокласників – монополію та інші ігри, які розвивають логічне мислення. Лото, карти, пазли – теж будуть цікаві для дітей будь-якого віку.
• Заняття для розвитку теж будуть доречні. До цієї категорії можна віднести розмальовки, ліплення з пластиліну. Звичайно ж, такий вид діяльності сприяє розвитку творчих здібностей. А ще можна запропонувати дитині виготовити фотоколаж сім’ї. На великому аркуші паперу можна намалювати велике дерево, на гілках якого приклеїти фотографії членів сім’ї. Таке заняття неодмінно сподобається вашій дитині.
• Хатні справи. Долучайте дітей до домашньої роботи – їм цікаво, а для вас неабияка допомога. Можна разом помити посуд, приготувати смачну страву або полити вазони. А ще можете разом з дитиною посадити якусь рослину в горщик та стежити за її ростом.
• Звичайне читання перетворіть у гру. Після прочитання казки або оповідання спробуйте разом з дитиною влаштувати за її мотивами домашній театр. Цікавим для дітей буде також театр тіней. Для цього необхідно встановити настільну лампу біля стіни і руками показувати фігури тварин.
• Ведення щоденника. Купіть для дитини гарний блокнот, який застібається на замочок чи закривається на ключик. Їх у продажі є безліч варіантів. Запропонуйте своєму чаду щоденно вести блокнот, записувати туди свої думки та описувати, як минув день. Це допоможе розвивати пам’ять дитини та розвине здатність чітко висловлюватися.
«Кожним мамі та татові корисно задавати собі одне запитання: «Коли моя дитина підросте і буде згадувати своє дитинство, що вона буде пам’ятати?» Відповідаючи на це запитання кожен повинен зрозуміти, чи правильно дитина проводить своє дозвілля. Зрозуміло, що батьки, які прийшли з роботи, не завжди можуть активно проводити з дитиною час. І телефон для батьків інколи є рятівним. Але пам’ятайте, що діти дуже швидко виростають. Тому шукайте скрізь балансу – аби був час і для себе, і для дитини».
_______________________________________________________________________________________
Індивідуальний підхід у вихованні дітей з різними типами темпераменту.
Темперамент дитини – один із найважливіших орієнтирів у здійсненні індивідуального підходу в її вихованні.
Успішне здійснення індивідуального підходу у вихованні залежить від наступних передумов:
  • системність у здійсненні індивідуального підходу, єдність та послідовність його етапів, що утворюють неперервний цикл.
  • поєднання індивідуально-диференційованого підходу до дитини із вихованням дитячого колективу;
  • опора на позитивне у характері та особистості вихованця; спрямованість педагогічної роботи на подолання наявних у нього негативних проявів;
  • визначення причин формування індивідуальних відмінностей (особливості вищої нервової діяльності, умов життя та виховання);
  • єдність вимог до дитини з боку дорослих (педагогів, батьків та ін.);

Для дітей кожного типу темпераменту актуальними є певні виховні задачі.
Для сангвініків важливо забезпечити збереження їх інтересів, формувати вміння розгортати сюжет гри, знаходити в ньому нові повороти, повертатись до розпочатої роботи та завершувати її. Враховуючи знижену сензитивність, варто звернути увагу на формування симпатії до оточуючих, вміння розуміти та враховувати інтереси інших людей – і дорослих, і ровесників.
Для холерика властива висока реактивність, підвищено збудлива реакція на оточуюче. Дитина погано керує собою у незвичних ситуаціях. Холериків, які внаслідок швидкої втомлюваності часто порушують поведінку, не слід жорстко карати, важливіше – створити умови, що попереджають перевантаження дитини та надмірне збудження нервової системи, включити малюка у цікаву й захопливу справу.
 Для флегматиків важливо формувати трудові навички, залучати до діяльності в колективі, учити за допомогою ігор і занять пришвидшувати темп дій, заохочувати до найменших проявів рухливості, спритності. Завдяки цьому їхня млявість не перетвориться на лінощі, урівноваженість почуттів – на слабкість.
Меланхолік відзначається мрійливістю, деякою відчуженістю від інших дітей, надмірно чутливі до емоційного ставлення до них оточуючих. Тому у виховних впливах мають переважати заохочення над осудом і покаранням. Такі діти чуйно реагують на негаразди свої та ровесників, потребують у ці моменти моральної підтримки, висловлення дорослими впевненості в їх силах і можливостях. У спілкуванні з ровесниками меланхоліки уникають галасливих забав та ігор, прагнуть до спокійних ігор. Потрібно залучати таких дітей у колективні справи, знаходячи посильну для їх виконання роль.
_____________________________________________________________________




Немає коментарів:

Дописати коментар